Všechny mořské řasy obsahují chlorofyl a získávají energii fotosyntézou. Patří tak mezi zelené potraviny, i když opravdu zelená je jen část z nich.

Řada druhů má červenou nebo hnědou barvu, neboť chlorofyl je překryt jinými pigmenty. Mořské řasy představují neodmyslitelnou součást čínské a japonské kuchyně, jejich pojídání má však tradici i na mnoha jiných místech světa: na Britských ostrovech, ve Skandinávii, Austrálii či ostrovech v Pacifiku. Důvodem je kromě chuti i fakt, že jde o velmi koncentrovaný zdroj živin v dobře využitelné formě.

Velkou předností mořských řas je vysoký obsah jodu. Ten je jako součást hormonu tyroxinu klíčový pro fungování štítné žlázy, a tím i metabolismus energie. U dospělých vede nedostatek jodu ke snížení činnosti štítné žlázy, které se projevuje únavou a přibýváním na váze, v širším hledisku však může mít i řadu dalších zdravotních důsledků. Zvláště nebezpečný je jeho deficit pro děti a těhotné ženy, jelikož může způsobit vážnou mentální retardaci plodu.

Proti mořským rybám, které jsou nejčastěji doporučovaným zdrojem jodu, mají řasy jednu velkou výhodu: neobsahují totiž prakticky žádný tuk, a proto v sobě nemohou kumulovat toxické látky, jako jsou polychlorované bifenyly a další karcinogeny.

Mořské řasy však obsahují i řadu dalších důležitých živin: chlorofyl, vlákninu, celé spektrum vitaminů skupiny B (včetně B12), které jsou mimo jiné zodpovědné za naši odolnost vůči stresu, hořčík, vápník, zinek, sodík a další.

Mořské řasy a zdraví


Vědecké studie prováděné na tkáňových kulturách a laboratorních zvířatech prokázaly, že mořské řasy pozitivně ovlivňují stav organismu:

• Mají protivirové, protiplísňové, protizánětlivé a antibakteriální účinky. Výrazně například komplikují množení herpes viru způsobujícího opary.
• Podporují prevenci rakoviny, zejména v oblasti nádorů prsu, kůže a tlustého střeva. Podle studií kalifornských vědců obsahují například fytoestrogeny, které se svým vlivem na hormonální rovnováhu podílejí na prevenci rakoviny prsu u žen v menopauze, stejně jako polyfenoly, jež mají antioxi-dační a protirakovinný účinek. Laboratorní studie rovněž naznačují, že některé složky řas zpomalují růst cév, které zásobují nádorové buňky živinami.
• Jsou výrazně zásadotvorné, a tudíž pomáhají redukovat metabolické překy-selení organismu.
• Obsahují řadu silných antioxidantů.
• Díky vysokému obsahu vlákniny, chlorofylu a dalších živin (např. kyseliny alginové) pomáhají z trávicího traktu vylučovat škodliviny (včetně těžkých kovů, jako jsou rtuť a olovo).
• Najdeme v nich polysacharidy obsahující síru, které jsou přirozenými protizánětlivými prostředky. Jsou tudíž vhodné pro osoby trpící artritidou, artrózou, alergiemi, astmatem a autoimunitními chorobami.

Arame
Patří mezi hnědé řasy. Má mírně nasládlou chuť, již způsobuje vysoký obsah manitolu (sacharid vhodný i pro diabetiky). V Japonsku se užívá jako tradiční prostředek ke snížení krevního tlaku a léčbě gynekologických onemocnění.

Kelp
Kelp je gigantická chaluha, která v mořích vytváří „pralesy" skýtající úkryt neuvěřitelnému množství živočišných druhů. Na světě se jí vyskytuje přes osm set druhů a je často užívána jako potravní doplněk. Je mimořádně bohatým zdrojem jodu, pouhá čtvrtina lžičky obsahuje 277 % doporučené denní dávky. Její konzumaci bychom tedy neměli přehánět, neboť při předávkování může způsobit nadměrnou činnost štítné žlázy (tzv. hyperthy-roidismus) projevující se zrychleným metabolismem, zvýšenou činností srdce a nárůstem krevního tlaku. I pro další mořské řasy ostatně platí, že bychom je do jídelníčku měli zařazovat často, ale v malém množství.

Právě díky obsahu jodu (ale i vlákniny) se kelp často přidává do přípravků na hubnutí. Výrazně totiž podporuje spalování energie. Zároveň mírně zvyšuje teplotu, což ocení nejen lidé s nadváhou (protože se zvýší jejich energetický výdej), ale i zimomřivé osoby.

Kelp je zároveň bohatý na vitamin C (pro některé eskymácké kmeny před¬stavoval jeho jediný zdroj), vitaminy skupiny B, karotenoidy, vápník, hořčík, draslík, fosfor a další živiny. Obsahuje také sacharid manitol, který má mírně pro-jímavé účinky, a hlavě nezvyšuje produkci inzulinu, takže je vhodný i pro diabetiky. Najdeme v něm i sloučeniny, které jsou schopné vázat radioaktivní látky (zvláště stroncium 90) a umožňují tak jejich odchod stolicí, stejně jako kyselinu alginovou, která pomáhá vyloučit z těla těžké kovy a další toxiny a příznivě ovlivňuje hladinu cholesterolu.

Nori
Nori má vynikající chuť a snadno se upravuje, pročež je jednou z nejčastěji konzumovaných řas. Prodává se i ve formě vloček, kterými je možné zdobit a dochucovat běžné pokrmy. Je velmi bohatá na bílkoviny, karotenoidy, vitaminy C a B (včetně B12) a řadu minerálů, včetně jodu a železa. Těžké kovy obsahuje jen výjimečně, roste jen v čistých vodách. Naopak v ní najdeme kyselinu alginovou, která na sebe váže těžké kovy a další toxiny a umožňuje jejich vyloučení z organismu. Konzumace řasy nori pomáhá snížit hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi, zlepšuje trávení a má příznivý vliv na fungování mozku. Výrazně také podporuje hojení ran. Stačí, když kousek řasy nahřejete nad ohněm (kvůli sterilizaci), nasliníte, přiložíte na ránu a necháte působit, dokud sama neodpadne. I poměrně hluboké rány se tak krásně vyčistí a rychle zacelí.

Wakame
Tato řasa se v japonské kuchyni používá k přípravě polévky miso, která je známá výrazně posilujícími účinky (konzumují ji například ženy po porodu, aby se rychleji zotavily). Japonské léčitelství wakame rovněž doporučuje k čištění krve a podpoře krevního oběhu. Obsahuje hojnost bílkovin, vlákniny, vápníku, jodu, hořčíku, zinku a železa, stejně jako vitaminů skupiny B (zvláště niacinu) a látek s protirakovinnými účinky. Zajímavé rovněž je, že zpomaluje šedivění vlasů.

(z knihy Zelené potraviny od Marie Dallen. Vydáno se souhlasem nakladatelství Ratio Bona)

Kniha Zelené potraviny ke koupi zde

zelené potraviny zde

MOŘSKÉ ŘASY ZDE