Aminokyseliny jsou základní stavební jednotky proteinů, které jsou stavebním kamenem svalové hmoty.

Jsou důležitým zdrojem dusíku pro organismus, chrání vaše svalstvo před zraněním a únavou a přitom podporují jejich růst. Název BCAA je zkratkou pro „Branched Chain Amino Acids“, v překladu - aminokyseliny s rozvětveným řetězcem.

BCAA jsou zastoupeny třemi významnými esenciálními aminokyseliny: L-Valin, L-Leucin, L-Isoleucin a tvoří až třetinu svalových bílkovin. mají nepostradatelný vliv na regeneraci a nárůst svalové tkáně, které si tělo neumí samo vytvořit. Při fyzické zátěži bere organismus energii nejprve ze zásob z glykogenu, později dochází k tvorbě energie z větvených kyselin. Ty se sice vyskytují v běžné stravě, ale ne v takové míře, v jaké jsou zapotřebí obzvláště při tréninku. Proto je třeba, doplňovat je. Aminokyseliny BCAA jsou prakticky nenahraditelné v situacích, kdy se tělo dostává do velmi nepříznivého katabolického stavu přetrénování, slouží k ochraně před rozkladem stávající svalové hmoty, mimo to mají anabolizující účinky a působit tak proti využití svalů jako zdroje energie při fyzické zátěži.

Mezi jednotlivé aminokyseliny patří arginin – zvyšuje prokrvení periferií, stimuluje růstový hormon, zlepšuje funkci pohlavních orgánů u mužů, glutamin udržuje rovnováhu dusíku v těle a společně s cysteinem a glycinem slouží jako jeden z nejúčinnějších antioxidantů v těle.

Speciální aminokyseliny tvoří směsi aminokyselin např. pro stimulaci růstového hormonu.

Aminokyseliny BCAA:

- zvyšují kvalitu a objem svalové hmoty

- chrání svaly před poškozením způsobeným namáhavým fyzickým výkonem

- chrání před radikálním snižováním nadváhy a podporují svalovou regeneraci 

- urychlují dobu regenerace po výkonu

- podporují novotvorbu svalové hmoty, zvyšují sílu

- podílejí se na celkové anabolizaci organizmu

 

Aminokyseliny BCAA jsou vhodné pro:

- všechny sporty a sportovní odvětví

- aerobní i anaerobní sporty a obnovu energetických zásob

 

Užití

Aminokyseliny BCAA se užívají nejlépe ihned po skončení cvičení pro urychlení regenerace a přechodu do anabolismu. Případně také 30 minut před posilováním Pro ryze aerobní sporty je vhodnější užívat bcaa před cvičením. Pro anaerobní sporty (např. posilování, těžká atletika) lépe vzít aminokyseliny až po ukončení posilování.

Větvené aminokyseliny BCAA čisté farmaceutické kvality jsou vhodné pro posilování, všechny sporty a cvičení. Krystalické větvené aminokyseliny se zvýšeným obsahem L-Leucinu, speciálně sestavené pro vyšší nárůst a ochranu svalové hmoty.

V rýsovacím období a při redukci podkožního tuku se doporučuje výhodná kombinace free BCAA s L-Carnitinem, kde L-karnitin působí na spalování tuků a větvené aminokyseliny BCAA chrání svalovou hmotu před jejím úbytkem.