Všechny nás trápí občas nespavost jejíž příčinou může být úzkost, stres, únava, přepracovanost, nepohodlná postel nebo zdravotní problémy, přesto ale není nutné hned spoléhat na prášky na spaní.  Přírodní doplňky a několik dobrých rad vám mohou pomoci usnout a spát bez rizika závislosti na prášky, než se samotná nespavost stane chronickou záležitostí, která může trvat měsíce i roky.

Příčiny nemoci
Problémy se spaním a usínáním trvající několik nocí nebo týdnů jsou často vázány na stres a rozčilení. Příčin může být několik, stres, deprese, různá psychická onemocnění, věk, nadměrné pití kávy, čaje a alkoholu, hlučné prostředí, fyzické potíže, vedlejší účinky některých léků a psychosomatické příčiny, jako je strach ze ztráty kontroly, chybějící důvěra v ženský pól, příliš silné zdůrazňování mužského pólu myšlení, přílišná identifikace se svým já či příliš energie v mozku.

Příznaky nemoci
Nespavost neznamená, že nemůžeme usnout, je to také neschopnost spát bez častého probouzení a nebudit se dříve, než potřebujeme. Příznaky jsou nesnadné usínání, nesouvislé spaní nebo příliš časné probuzení, záchvaty pláče bez příčiny, bolesti hlavy a celková podrážděnost.

Léčba nemoci
Klasická léčba doporučí léky na spaní nebo v případě nutnosti antidepresiva. Zde však vzníká možná nebezpečí vedlejších účinků a závislosti na podaných lécích. Proto je vhodné napřed raději vyzkoušet přírodní a doplňkovou léčbu.

Co nám může pomoci
Potravinové doplňky a bylinky na spaní by se měly podávat asi 45 minut před spaním a měly by přinést kýženou úlevu. Každý si musí vyzkoušet sám na sobě, který doplněk či bylinka je pro něj nejúčinnější. Podle výzkumů je kozlík (valeriana), jedna z nejpodrobněji prozkoumaných léčivek, velmi účinným prostředkem na spaní. U někoho je účinější v kombinaci s jinými uklidňujícími léčivkami, s heřmánkem nebo kavou a mučenkou. Doplňky, ať se užívají v tabletách, tobolkách, tinkturách nebo v čaji, vám pomohou se uvolnit, zmírnit stres a usnadnit tak usínání. Za určitých okolností může vést k nespavosti nedostatek určitých důležitých látek, zvláště vápníku, hořčíku nebo vitaminu B6; jejich doplnění může problém vyřešit nebo alespoň usnadnit. Niacin (jeden z vitaminů B) užívaný společně s vitaminem B6 příznivě ovlivňuje úzkostné stavy. Lidové léčitelství dále dopuručuje kalifornský mák, chmel, meduňku, lipový květ, mrkvovou šťávu a Sporýš lékařský. Přelijte asi 250 ml vroucí vody 10 g sušených bylin, které jste si vybrali, nechte je 10 minut louhovat a sceďte. Čaj vypijte před spaním. Někomu mohou pomoci i třezalkové tablety nebo šálek horkého mléka s medem. Neužívejte přírodní prostředky na spaní spolu s klasickými sedativními léky, mohlo by dojít k nadměrné ospalosti. Neužívejte povzbuzující léčivky, které vás udržují v bdělém stavu, například ženšen, guaranu, kofejnové nápoje a zázvor.

Babiččin meduňkový sirup na spaní
Ingredience: 5 l vody, 10 g kyseliny citrónové, 200 g nastříhané meduňkové natě i se stonky, 1,5 kg pískového cukru, 1 l vody
Postup: Vodu svaříme. 5 l sklenici naplníme zpoloviny meduňkou, posypeme citrónovou kyselinou, zalijeme zchladlou převařenou a necháme 24 hodin odstát. Poté scedíme, přidáme 1l vody svařený s cukrem a necháme vychladnout. Naplníme do lahví, uzavřeme a uchováme v chladnu. Sirup přidáváme do nápojů před spaním. Nejen podle babiček je známo, že meduňka na noc pitá vyvolává klidný spánek a veselé sny, ale hlavně se nám nabízí místo prášků na spaní, neboť obsahuje silici, která má zklidňující účinky při stavech úzkosti, snižuje krevní tlak, tlumí bolesti a zlepšuje zažívání.

Co ještě dělat
Dodržujte pravidelný režim spánku i o víkendech, v posteli pouze spěte, nečtěte tam, ani nesledujte televizi, pravidelně cvičte (trychlá chůze bývá nejúčinější), sportujte, vyhněte se alkoholu, nekuřte a omezte i kofeinové nápoje. Zkuste meditaci, před spaním se vykoupejte v horké vodě s přísadou 10 kapek levandulového oleje, heřmánkového, smrkového nebo geraniového olej. Pokud nejste alergičtí spěte na polštáři naplněném uvolňujícími rostlinami. Při psychosomatických potíží se zbavte perfekcionalismu, snažte se smířit s tmavou stránkou skutečnosti a nevyřízené záležitosti vědomě akceptujte jako takové.
Smrková koupel
Povaříme 1 kg jehličí a mladých šišek zalijeme dostatečně velkým množstvím vody a asi 30 minut necháme louhovat v zakryté nádobě. Poté směs scedíme a přidáme do připravené koupele. Užívá se při nervozitě, nespavosti, nachlazení a bolestech svalů a kloubů.

Zajímavosti
Lidé v anglosaských zemích se po Vánocích cítí zvláště unaveni, asi proto, že krocan, který je v té době na každém stole, je mimořádně bohatý na aminokyselinu tryptofan, který je přírodním prostředkem navozující spánek.